Sunday, September 30, 2012

Kamar Bayangan

UPACARA FREEMASON
KAMAR BAYANGAN
Oleh :  Urang Ulu



Kamar Bayangan menyediakan calon satu pengalaman yang sangat berbeza. Dalam upacara itu, pegawai lodge menyambut calon dengan soalan-soalan tertentu dan pastikan dia berpakaian betul bagi permulaan upacara. Tetapi dalam  Kamar Bayangan , calon bagi pergerakan Freemason  misteri diberi masa untuk berfikir. Ini perlu, kerana dia seharusnya mencapai jarak emosi daripada kebimbangan dan guna tenaga dunia luar, dia perlu mencapai kejelasan mental menghargai tempat yang sangat kecil di dalam alam semesta, 

Kamar Bayangan wujud hanya dalam upacara Masonic tertentu. Ianya sebuah bilik kecil di mana calon-calon ditinggalkan untuk satu tempoh waktu sebelum upacara permulaan bermula. Duduk pada sebuah meja mereka menulis kehendak falsafah mereka yang kemudian akan dibacakan dalam lodge. Yang memulakan bersendirian dengan sehelai kertas dan sebatang pensil. Ia kelihatan suram dan lambang yang suram yang dilengkapi adalah untuk menghasilkan meditasi serius.

Kamar Bayangan hanya diterangi oleh cahaya lilin yang malap dimana cahayanya hanya menerangi pada beberapa barang perhiasan seperti : tengkorak manusia, beberapa tulang, sebuku roti, satu balang air. sebuah jam pasir, piring yang mengandungi garam dan satu lagi mengandungi sulfur. Pada dinding bercat mural putih diatas latar belakang hitam :  seekor ayam jantan, sabit dan perkataan V.I.T.R.I.O.L iaitu Visita interiora terrae, rectificando invenies occultam lapidem, (or Visit the center of the earth, and by rectifying you shall find the hidden stone). yang merupakan perintah kuno untuk menguji diri sendiri.





Kamar Bayangan wujud dalam Ancient dan Accepted Scottish Rite dan lodge-lodge benua Eropah tetapi tidak dalam Emulation Rite.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung dalam blog ini tidak semestinya dianggap sebagai kebenaran mutlak. Sebaliknya, ia adalah satu analisis dan kajian yang seterusnya dikaji oleh anda dengan lebih lanjut. Keputusan terletak di tangan anda.

Template Edit by Urang Ulu | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management