Thursday, August 16, 2012

Asal-usul Pergerakan Freemason (Bahagian 5)

SEJARAH FREEMASON\
ASAL-USUL PERGERAKAN FREEMASON
(BAHAGIAN 5)
Oleh :  Urang Ulu


Eropah abad ke-11 diperintah oleh gereja Katolik yang mengadakan gengaman yang kukuh dalam semua aspek masyarakat. Perkara ini membolehkan Pope Urban II untuk berperang ke atas khalifah Muslim di Baitulmaqdis perang salib pertama dan pada apa yang disebutnya perang salib untuk merebut kembali Baitulmaqdis dari pemerintahan Islam. Ianya telah berada di bawah pemerintahan Islam sejak tahun 637. Tetapi pada tahun 1099 pemerintahan ini membawa kepada pertumpahan berdarah dan tiba-tiba berakhir. Dan dikatakan bahawa darah mengalir di jalan-jalan sehingga setinggi lutut kuda. Wanita diperkosa dan dibunuh dan kanak-kanak dibunuh dengan pedang.



Patung  Pope Urban II

Luar daripada tanah pertumpahan darah dan keganasan sekumpulan pahlawan birawan bangkit. Satria Haikal Sulaiman atau mereka kemudian dikenal sebagai Satria Templar. 20 tahun selepas Baitulmuqaddis diambil Masjid Kubah Batu ditawan oleh Templar dan mereka mula melakukan penggalian di bawah masjid. Dan apa yang mereka temui mengubah sejarah untuk selamanya. Apa yang mereka temui adalah dokumen dan buku-buku seni rahsia ilmu hitam Kabbalah dan skrol-skrol misteri purba. Seterusnya mereka mengamalkan sihir daripada buku-buku tersebut dan menyimpang daripada ajaran Kristian mereka.

Satria Templar

Pada 1187 setelah 200 tahun beperang, muslim menawan kembali Baitulmaqdis di bawah pimpinan Salahudin. Seterusnya setelah Templar kembali ke Eropah mereka menjadi sangat kaya. Mereka menjadi pemilik bank dan membiayai semua raja Eropah. Pada tahun 1307 atau 120 tahun setelah mereka meninggalkan Baitulmaqdis terdapat perintah rahsia ditempatkan dan sepenuhnya beroperasi. 

Pope Clement VII dan Raja Philip dari Perancis menuduh Templar beberapa penyelewengan. Termasuk menyembah syaitan, illmu hitam, liwat, dan banyak dosa-dosa lain yang merupakan sebahagian dari ritual baru mereka dijumpai. Para Templar ditangkap diseksa, dibakar,  dipenjara dan dihukum mati. Tetapi beberapa daripada mereka berjaya untuk melarikan diri daripada nasib yang sama seperti saudara-saudara mereka. Dan ketika itulah mereka bergerak secara sulit dan mereka mengubah identiti mereka dari Satria Templar kepada Freemason.

Sebuah lukisan yang menggambarkan Knight Templer sedang dibakar pada tiang pancang

Mereka menemui tempat tinggal baru di Scotland. King Robert the Bruce yang dikufurkan oleh Pope menerima dan bersekutu dengan Satria Templar atau Freemason menyambut dengan tangan terbuka. Mereka kedua-duanya berkongsi musuh yang sama iaitu gereja katolik. 

Pada pertengahan abad 15, tentera salib William Sinclair memulakan pembinaan gereja kecil Rosslyn yang merupakan mercu tanda pertama dari Freemason dan seharusnya menjadi perlambangan Haikal Sulaiman. Yang merupakan lodge Freemason pertama juga dipanggil ibu lodge atau lodge bernombor sifar.

Rosslyn Chapel di Scotland
Sekarang mereka dikenali sebagai pertubuhan rahsia yang berpengaruh. Dan pada hari ini kebanyakkan mereka menganggotai dan memegang jawatan penting dalam kerajaan. Di samping mereka meluaskan pengaruh mereka dan menjalankan agenda-agenda sulit mereka dan mempengaruhi masyarakat seperti cara mereka berfikir..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung dalam blog ini tidak semestinya dianggap sebagai kebenaran mutlak. Sebaliknya, ia adalah satu analisis dan kajian yang seterusnya dikaji oleh anda dengan lebih lanjut. Keputusan terletak di tangan anda.

Template Edit by Urang Ulu | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management