Thursday, August 16, 2012

Kalendar Masonic (Bahagian 2)

MENETAPKAN TARIKH PENCIPTAAN ALAM SEMESTA
KALENDAR
(Bahagian 2)
Oleh :  Urang Ulu




KALENDAR-KALENDAR MASONIC

Terdapat 5 jenis kalendar berbeza kesemuanya yang digunakan oleh Freemason . Iaitu :
Craft Freemasonry = Anno Lucis

Kalendar Craft Freemasonry bermula dengan penciptaan dunia dan menggunakan istilah Anno Lucis bermaksud "pada tahun cahaya".Untuk sampai pada tarikh ini mereka menambahkan 4000 ke dalam masa umum, sebagaimana bumi yang diyakini dalam pendapat lazim telah bermula pada 4000 SM. Oleh kerana itulah, tahun 2007 telah menjadi 6007.



Royal Arch Freemasonry = Anno Inventionis

Tarikh masa Royal Arch Mason dari tahun ke-2 diperakukan oleh Zerubabel. Anno Inventionis yang bermaksud 'Pada Tahun Penemuan' adalah istilah yang digunakan oleh Chapters. Yang mana, ini akan menambah 530 ke dalam waktu umum. Dengan ini, ia akan menjadikan tahun 2007 sebagai 3537.


 Cryptic Freemasonry = Anno Depositionis

Tarikh Royal dan Select Masters atau Cryptic Masons dari tahun dimana Haikal Sulaiman telah disiapkan. Ia dipanggil Anno Depositionis, yang bermaksud 'Pada Tahun Simpanan' dan menambah 1000 ke dalam masa umum. Oleh itu, tahun 2007 akan dikira sebagai 3007.


Templar Freemasonry = Anno Ordinis

Knight Templar (Satria Templar) memulakan kalendar mereka dengan pembentukan urutan 1118 SM. Anno Ordinis yang bermaksud 'Pada Tahun Pemerintahan' adalah istilah yang digunakan dengan menolak 1118 dari masa umum. Oleh itu, tahun 2007 akan menjadi 889.


Scottish Rite Freemasonry = Anno Mundi

Tarikh Scottish Rite sama seperti Craft Masons kecuali penggunaan urutan waktu Yahudi. Anno Mundi yang bermaksud 'Pada Tahun Dunia' adalah istilah kalendar mereka dan menambah 3760 ke dalam masa umum. Maka, tahun 2007 akan dirujuk sebagai tahun 5767.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung dalam blog ini tidak semestinya dianggap sebagai kebenaran mutlak. Sebaliknya, ia adalah satu analisis dan kajian yang seterusnya dikaji oleh anda dengan lebih lanjut. Keputusan terletak di tangan anda.

Template Edit by Urang Ulu | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management