Thursday, August 16, 2012

Asal-usul Pergerakan Freemason (Bahagian 4)

SEJARAH FREEMASON\
ASAL-USUL PERGERAKAN FREEMASON
(BAHAGIAN 4)
Oleh :  Urang Ulu


Ahli sihir mempunyai pegangan mereka dan mereka selalu yakin bahawa mereka berjalan di laluan yang baik. Tidak ada ahli sihir percaya bahawa dia berjalan di laluan yang jahat. Laluan ilmu hitam adalah jalan yang luas dipenuhi dengan kejahatan-kejahatan dan keseronokkan tetapi pengakhiran adalah kerugian.

Masyarakat timur mempunyai istilah untuknya disebut Bhakti Yoga. Ini bermakna yoga pemujaan tetapi yoga adalah satu sistem. Jadi jika kita menyembah dewa atau tuhan atau sesuatu seperti itu kita melakukannya untuk satu tujuan. "The Lemegeton" dan "The Greater Key of Solomon"  buku panduan sihir ini dikaitkan dengan Nabi Sulaiman. Untuk 2 alasan; Pertama baginda dituduh sebagai ahli sihir terkenal. Kedua, Penulis-penulis ini takut untuk meletak nama mereka sendiri dalam buku-buku kerana mereka akan di bakar di tiang pancang.

Nabi Sulaiman adalah sudah tentu asalnya raja Israel. Dan Baginda hidup sekitar 800 SM dan Baginda adalah raja yang hebat yang membina Haikal Sulaiman. Jadi sekarang dari legendanya dikatakan munculnya persaudaraan Masonic dan juga muncul lagenda tuduhan Sulaiman ahli sihir hebat. Baginda dikatakan menguasai makhluk halus dan orang arab memangilnya jin.


RITUAL SIHIR


Ritual sihir tidak hanya terkenal di Babylon atau kemudian dalam Kerajaan Judah. Ia juga sebahagian daripada Mesir purba dan juga sebahagian daripada amalan keagamaan mereka. Agama Mesir purba adalah satu sistem yang kompleks daripada keyakinan dan ritual yang penting untuk masyarakat Mesir purba. Ia berpusat pada tindak balas orang Mesir dengan ramai dewa yang diyakini wujud dan mengendalikan kuasa-kuasa dan unsur-unsur alam. Mitos tentang tuhan-tuhan ini bertujuan untuk menjelaskan asal-usul dan perilaku kuasa mereka wakilkan dan amalan-amalan agama orang Mesir ialah usaha untuk menyediakan tuhan-tuhan dan mendapatkan bantuan mereka.

Amalan formal keagamaan tertumpu pada firaun raja Mesir. Walaupun dia adalah seorang manusia firaun dipercayai memiliki kuasa tuhan dan dianggap sebagai tuhan berdasarkan kerajaannya. Dia bertindak sebagai perantara antara rakyatnya dan tuhan-tuhan dan bertanggungjawab untuk mempertahankan tuhan melalui ritual sehingga mereka boleh menjaga ketenteraman di alam semesta. Oleh kerana itu, negara dianugerahkan sumber-sumber yang banyak terhadap prestasi ritual-ritual ini dan pembangunan kuil di mana mereka telah lakukan. 

Individu juga boleh berinteraksi dengan tuhan untuk tujuan mereka sendiri meminta bantuan mereka melalui doa atau mendorong mereka untuk bertindak melalui sihir. Seperti agama misteri tersebar ke seluruh dunia dari Babylon mereka bertemu ungkapan di semua negara daripada dunia purba dengan hanya pertukaran dalam nama-nama tuhan dan kelainan-kelainan kecil dalam ritual. Sementara agama-agama misteri diamalkan di semua negara di dunia purba. Ia berada di Mesir di mana berabad-abad daripada pengabdian mengembangkan mereka ke darjat tertinggi mereka. Menurut buku Mason P. Manly Hall 's "Freemasonry And Ancient Egpytians" dan saya memetik ;

"Sekarang umumnya di akui bahawa orang Mesir dari segala bangsa purba adalah orang yang paling mempelajari dalam ilmu-ilmu alam ghaib".

Ahli falsafah dari negara-negara lain melawat Mesir untuk memulakan dalam misteri suci oleh paderi-paderi Thebes Memphis dan Hermopolis. Sudah pasti seperti kita telah membentuk hubungan yang sangat jelas antara misteri agama orang Mesir dan lodge Masonic. Hubungan ini dengan mudah dapat dibentuk dari kata-kata penulis masonic dan bukti boleh diberikan untuk menghapuskan semua keraguan. Dalam buku "The Meaning of Masonry"  oleh Past Provincial Grand Registrar W.L. Wilmshurst kita menjumpai kenyataan tersebut dan saya memetik ;

"Saya kenal misalnya dengan satu sistem upacara orang Mesir sekitar 5000 tahun yang mengajarkan perkara yang sama seperti Masonry lakukan".

Dalam buku "Freemasonry It's Hidden Meaning" oleh George H. Steinmetz kita menjumpai kenyataan tersebut dan saya memetik ;

"Tanpa mengira asal-usul lodge moden atau mengenai nama Freemason kami boleh selepas membebaskan perlambangan penyesuaian moden nampak dalam gerakan Freemason garis panduan ajaran-ajaran misteri orang Mesir purba".


Freemasonry It's Hidden Meaning 

Dalam buku yang sama En. Steinmetz membuat kenyataan berhubung gerakan Freemason dan misteri orang Mesir dan saya memetik ;

"Jika simbol secara konsisten boleh ditafsirkan dengan cara ini selama tiga darjat kita harus mengesahkan gerakan Freemason menjadi jelmaan misteri Mesir purba".

33 Degree Mason Manly P. Hall berkaitan usaha sejarawan Masonic awal untuk menghubung Hiram Abiff ke agama misteri orang Mesir . Sejarawan awal Masonic seperti Albert Mackey Robert Freke Gould dan Albert Pike adalah dari satu tujuan dalam usaha mereka untuk mewujudkan sebuah persamaan yang jelas antara lagenda Hiramic gerakan Freemason dan  mitos Osiris (tuhan mesir purba) yang telah dinyatakan di dalam mula-mula ritual orang Mesir. Daripada "The Lost Keys of Freemasonry" oleh 33 Degree Manly P. Hall ;

"Manusia adalah tuhan dalam pembuatan dan seperti dalam mitos mistik Mesir pada roda tembikar dia sedang dibentuk."

"Unas makan tangkal sihir, Lihatlah Unas telah memakan mahkota merah., dia menambahnya dan tangkal sihir tuhan berada dalam perutnya".


Berikut petikan ini merupakan komen ke atas teks-teks mengenai Raja Unas oleh penterjemah "Egyptian Book of the Dead" E.A Wallis Budge ;

"Tanggapan bahawa dengan makan daging atau terutamanya dengan meminum darah makhluk hidup lain seorang manusia menyerap sifatnya atau kehidupan ke dalam dirinya sendiri dimana muncul di kalangan masyarakat primitif dalam pelbagai bentuk".


Ianya sudah tentu satu penilaian tepat bahawa pembunuhan dalam teks Unas dilakukan dalam ritual dan cara agama untuk tujuan mendapatkan kuasa-hidup atau kekuatan kuasa mangsa. Tidak hanya ini adalah tujuan teks-teks Mesir purba tetapi juga tujuan di sebalik pemujaan syaitan moden. Tujuan asas umum ini boleh dilihat dengan membandingkan teks ini dan kajian mereka dengan kata-kata Master Satanist of the 33rd Degree Scottish Rite Grand Master dan 97th Degree the Rite of Memphis of Aleister Crowley. Dia menulis dan saya memetik ;

"Darah adalah  kehidupan".

Aleister Crowley


Kenyataan sederhana ini dijelaskan oleh Hindu dengan mengatakan bahawa darah adalah prinsip kenderaan Vital Prana. Itu adalah teori ahli sihir purba bahawa setiap makhluk hidup merupakan gudang tenaga yang berbeza-beza dalam jumlah sesuai dengan saiz dan kesihatan haiwan dan dalam kualiti bergantung dengan mental dan ciri-ciri moralnya. Saat kematian haiwan tenaga ini di bebaskan tiba-tiba. Untuk tujuan sihir haiwan itu harus dibunuh dalam bulatan atau segitiga supaya tenaganya tidak boleh terlepas. 

Bulatan ritual sihir

Seekor haiwan harus dipilih yang bersifat bertepatan dengan upacara. Untuk spiritual tertinggi berfungsi perlu memilih korban yang mempunyai kuasa terbesar dan kuasa sejati. Seorang anak lelaki sempurna dan mempunyai kecerdasan yang tinggi adalah korban yang paling memuaskan dan sesuai. Ahli sihir yang keberatan dengan penggunaan darah telah cuba untuk menggantikannya dengan kemenyan. Tapi pengorbanan berdarah walaupun lebih berbahaya adalah lebih berkesan. Dan untuk hampir semua tujuan pengorbanan manusia adalah yang terbaik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung dalam blog ini tidak semestinya dianggap sebagai kebenaran mutlak. Sebaliknya, ia adalah satu analisis dan kajian yang seterusnya dikaji oleh anda dengan lebih lanjut. Keputusan terletak di tangan anda.

Template Edit by Urang Ulu | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management