Thursday, August 16, 2012

Asal-usul Pergerakan Freemason (Bahagian 3)

SEJARAH FREEMASON\
ASAL-USUL PERGERAKAN FREEMASON
(BAHAGIAN 3)
Oleh :  Urang Ulu


Pada sekitar tahun 597 SM, Raja Nebuchadnezzar mengalahkan Kerajaan Judah (yahudi) memusnahkan haikal pertama yang dibina oleh Nabi Sulaiman. Dia juga mengasingkan banyak Anak-anak Israel kembali ke Babylon dan membawa mereka ke penghambaan termasuk bagi rumah untuk kebanyakkan golongan elit.

Rekod-rekod Babylonian dipanggil Jehoiachin's Rations Tablets ditulis dalam tulisan berpaku bertarikh 592 SM menyatakan beberapa daripada Anak-anak Israel sebagai penyambut-penyambut makanan di Babylon. Tahun-tahun ini disebut buangan ke Babylonian atau "Babylonian Captivity" (Pengusiran ke Babylonian oleh Nebuchadnezzar). Buangan Babylon dibezakan dari buangan terdahulu warganegara Kerajaan Israel utara ke Assyria sekitar 722 SM. Buangan di Babylon yang terjejas secara langsung terutamanya yang berada dalam kelas atasan masyarakat terjadi dalam tiga gelombang bermula pada 597 hingga 581 SM hasil Anak-anak Israel memberontak menentang pemerintahan Babylonian. 


Jehoiachin's Rations Tablets


Ramai golongan elit buangan mendapati diri mereka dalam keadaan yang selesa menyesuaikan diri ke dalam masyarakat Babylonian dalam cara-cara yang berkenaan kewarakkan di antara mereka. Kita membaca ini dari Injil : 

"Yehezkiel mengecam orang-orang seperti puak pemberontak dan bahagian-bahagian dari Kitab Isaiah ditulis pada masa pembuangan juga menyatakan keprihatinan atas pelaksanaan tradisi Babylonian".

Jadi apakah tradisi-tradisi yang telah dipelajari oleh kanak-kanak Israel?Sila baca terjemahan ayat Al-quran di  bawah :

Mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan di Babylon diturunkan oleh dua malaikat Harut dan Marut sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorang pun sebelum mengatakan : "Sesungguhnya kami hanya cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kamu kafir".
(Surah Al-Baqarah; Ayat 102)


Kedua-dua malaikat mesti turun dalam rupa manusia untuk mengajar mereka yang ingin belajar setelah memberi amaran kepada mereka sebagaimana dinyatakan di dalam kitab tuhan dalam surah lain dalam perkara berkaitan malaikat mengambil rupa manusia kita membaca :

Dan sesungguhnya utusan-utusan Kami (malaikat-malaikat) telah datang kepada Ibrahim dengan membawa khabar gembira mereka mengucapkan:"Salam sejahtera kepadamu (wahai Ibrahim)". Nabi Ibrahim menjawab: "Salam sejahtera kepada kamu". Maka tidak berapa lama selepas itu  ia membawa jamuan untuk mereka: seekor anak lembu yang dipanggang. Maka tatkala dilihatnya tangan mereka tidak menjamahnya Ibrahim memandang aneh perbuatan mereka dan merasa takut kepada mereka. Malaikat itu berkata: "Jangan kamu takut sesungguhnya kami adalah (malaikat-malaikat) yang diutus kepada kaum Lut".
 (Surah Huud ; Ayat 69 70)


ILMU HITAM

Ilmu Hitam dilakukan ketika ahli sihir berkomunikasi dengan jin/syaitan dan meminta sesuatu dan balasannya jin/syaitan menuntut sesuatu dari ahli sihir seperti tidak mempercayai kepada tuhan, minum darah, pengorbanan atau untuk pemujaan dll. Kita membaca dari kitab tuhan :

Dan bahwasanya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan.
(Surah Al-Jin ; Ayat 6)


Jin tidak hanya mengajar beberapa Anak-anak Israel ilmu sihir. Sebaik sahaja mereka telah menemui cara untuk berhubung dengan jin diajar oleh dua malaikat walaupun mereka sudah diingatkkan itu akan sama seperti tidak mempercayai kepada tuhan dan itu hanya ujian nasib mereka. Kebanyakan daripada mereka menulis tentang cara untuk melakukan ilmu hitam dan telah mencuba merahsiakannya sejak itu. Jin terus mengajar mereka ilmu hitam dan menuduh Nabi Sulaiman melakukan syirik dengan mengamalkan ilmu hitam. Ini adalah alasan mengapa ilmu hitam dipraktikkan oleh kebanyakan ahli sihir hari ini dikaitkan dengan Nabi Sulaiman disebabkan tuduhan ini oleh jin yang mana kemudian diterima dan disebarkan oleh orang yahudi dan ahli sihir lain hari ini.

Jadi mengapa jin menuduh Nabi Sulaiman mengamalkan ilmu sihir? Kerana Nabi Sulaiman mempunyai kuasa ke atas jin. Baginda perhambakan mereka sebagai hukuman diatas perbuatan jahat mereka. Kita membaca dari kitab tuhan :


[34]
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji Nabi Sulaiman (dengan satu kejadian), dan Kami letakkan di atas takhta kebesarannya satu jasad (yang tidak cukup sifatnya) kemudian ia kembali (merayu kepada Kami): 

[35]
Katanya: ” Wahai Tuhanku! Ampunkanlah kesilapanku, dan kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku; sesungguhnya Engkaulah yang sentiasa Melimpah kurniaNya “ 

[36]
Maka (Kami kabulkan permohonannya lalu) Kami mudahkan baginya menggunakan angin yang bertiup perlahan-lahan menurut kemahuannya, ke arah mana sahaja yang hendaK ditujunya; 

[37]
Dan (Kami mudahkan baginya memerintah) Jin Syaitan; (ia memerintah) golongan-golongan yang pandai mendirikan bangunan, dan yang menjadi penyelam (bagi menjalankan kerja masing-masing). 

[38]
Dan Jin-jin Syaitan yang lain dipasung dalam rantai-rantai belenggu. 

[39]
(Serta Kami katakan kepadanya): ” Inilah pemberian Kami (kepadamu), maka berikanlah (kepada sesiapa yang engkau suka), atau tahankanlah pemberian itu; (terserahlah kepadamu) dengan tidak ada sebarang hitungan (untuk menyalahkanmu) “.

(Surah Sad ; Ayat 34-39)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung dalam blog ini tidak semestinya dianggap sebagai kebenaran mutlak. Sebaliknya, ia adalah satu analisis dan kajian yang seterusnya dikaji oleh anda dengan lebih lanjut. Keputusan terletak di tangan anda.

Template Edit by Urang Ulu | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management