Thursday, August 16, 2012

Asal-usul Pergerakan Freemason (Bahagian 2)

SEJARAH FREEMASON\
ASAL-USUL PERGERAKAN FREEMASON
(BAHAGIAN 2)
Oleh :  Urang Ulu


Berdasarkan bahagian 1, telah ditetapkan bahawa asal-usul gerakan Freemason berasal dari Babylon purba yang kemudian membuat peralihanya sendiri ke Baitulmaqdis menurut sejarah Masonic. Jadi bagaimana keahlian itu berakhir di Eropah? Adakah tukang batu sebenarnya orang yang memulakan pergerakan Freemason atau bahkan Mason pertama? Bagaimana tukang batu eropah ini atau Operative Mason terlibat dalam sesuatu yang mana telah ditubuhkan di Timur Tengah? Atau adakah tukang batu eropah digunakan sebagai pelindung atau sebagai kod menyelamatkan diri oleh orang lain supaya mampu menjaga perintah rahsia mereka? Mari kita meneliti perkara ini dengan teliti dan menyusuri kembali sejarah Freemason yang sebenar. Sila beri baca dan beri perhatian yang mendalam kepada terjemahan ayat Al-Quran di bawah :


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
(Surah Al-Baqarah : Ayat 101-103)


[101]
Dan apabila datang kepada mereka seorang Rasul dari sisi Allah (Nabi Muhammad s.a.w), yang mengesahkan apa yang ada pada mereka, sebahagian dari orang-orang yang telah diberikan Kitab itu melemparkan Kitab Allah ke belakang mereka, seolah-olah mereka tidak mengetahui (kebenarannya). 

[102]
Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: “Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)”. Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua: ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah. Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui. 

[103]
Dan kalau sebenarnya mereka itu tetap beriman dan bertaqwa (nescaya mereka akan mendapat pahala); sesungguhnya pahala dari sisi Allah itu adalah lebih baik, kalau mereka mengetahui.


 ANALISIS TERJEMAHAN AYAT AL-QURAN DI ATAS

Mari kita menganalisa terjemahan ayat-ayat Al-Quran di atas. Banyak organisasi penyembah syaitan, pengamal Kabbalah, Freemason dan banyak lagi yang lain menuduh tuduhan-tuduhan palsu terhadap Nabi Sulaiman, semoga Allah mencucuri rahmat ke atas Baginda. 

Sebuah buku The Goetia: The Lesser Key of Solomon the King pertama kali muncul pada abad ke-17 tapi banyak yang diambil dari teks-teks dari abad ke-16 termasuk Psevdo Monarchia Daemonum oleh Johann Weyer dan lewat pertengahan zaman Grimoires (zaman sihir). Ada kemungkinan bahawa buku-buku oleh Kabbalah Yahudi dan mistik juga merupakan sumber inspirasi dan saya akan akan menjelaskan lebih lanjut tentang dari mana sebenanya pengetahuan ini berasal. Beberapa bahan di bahagian pertama buku mengenai penyeruan syaitan bertarikh abad ke-14 dan bahkan lebih awal. Buku ini mendakwa bahawa sebenarnya ditulis sendiri oleh Nabi Sulaiman walaupun perkara ini sudah tentu tidak tepat. Gelaran kemuliaan diberikan kepada syaitan-syaitan.

Buku The Goetia: The Lesser Key of Solomon the King 

Pseudomonarchia Daemonum oleh Johann Weyer

The Goetia mengandungi keterangan terperinci mengenai makhluk halus dan jampi-jampi yang diperlukan untuk menyeru dan meminta mereka untuk melakukan kehendak ahli sihir itu. Ia memperincikan tanda-tanda pelindung dan ritual yang akan dilakukan. Tindakan yang diperlukan untuk mengelakkan makhluk halus (ia dirujuk sebagai jin untuk istilah yang sebenar) dari mendapatkan kawalan terlebih dahulu persiapan-persiapan penyeruan dan arahan-arahan tentang bagaimana membuat peralatan yang diperlukan untuk persiapan melakukan ritual ini.

Bersambung > Asal-usul Pergerakan Freemason (Bahagian 3)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung dalam blog ini tidak semestinya dianggap sebagai kebenaran mutlak. Sebaliknya, ia adalah satu analisis dan kajian yang seterusnya dikaji oleh anda dengan lebih lanjut. Keputusan terletak di tangan anda.

Template Edit by Urang Ulu | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management