Thursday, August 16, 2012

Kalendar Masonic (Bahagian 1)

MENETAPKAN TARIKH PENCIPTAAN ALAM SEMESTA
KALENDAR
(Bahagian 1)
Oleh :  Urang Ulu


Kalendar Masonic mengikut tradisi bertarikh dari 4004 SM. Penciptaan alam semesta Anno Mundi sebagaimana dikira oleh Archbishop James Ussher 1650. Ini telah dimasukkan oleh Bishop Willian Llyod dari Winchester sebagai satu nota birai dalam Edisi Injil Inggeris Agung (1701) di mana ia kekal tanpa penjelasan sehingga 1900 apabila Percetakan Universiti Cambridge membuangnya dari edisi-edisi selanjutnya. Pada pertengahan abad ke-18 penggunaan Masonic telah beralih ke tahun cahaya Anno lucis dimana bertarikh dari 4 000 SM. 


Archbishop James Ussher

Tiada kepentingan Masonic untuk salah satu tarikh selain keinginan oleh penulis Mosonic terawal untuk mencipta contohnya satu keturunan purba untuk Freemason sebagaimana imaginasi mereka. Dengan menggunakan 4 000  tarikh mereka boleh mendakwa bahawa penggunaan mereka mendahului promosi Ussher tentang teori bahawa Nabi Isa telah dilahirkan 4 tahun lebih awal daripada yang didakwa oleh  Dionysius Exiguus pencipta abad ke-6 sistem waktu BC-AD. 

Tarikh Masonic menambah 4 000 tahun untuk pada masa ini diterima asal-usul era kristian atau "Tahun Tuhan kita". Ia kurang daripada 3 abad dari tarikh ditetapkan oleh kalendar yahudi yang mana dalam bentuk sekarangnya tarikh dari kurun ke-4 SM dan kiraan tahun sejak 0 penciptaan dunia. Kalendar ini tidak diterima dimana-mana. 

Anggota Freemason Ancient and Accepted Scottish Rite dan khususnya sesiapa berada pada gred Knight Kadosh menggunakan bulan dan kalendar Hebrew berdasarkan kronologi Yahudi atau Anno Hebraico juga dikenali sebagai Anno Mundi. Kalendar ini bermula dalam pertengahan September dan menambah 3 760 tahun ke dalam kalendar Gregorian. Kalendar ini bermula dalam pertengahan September dan menambah 3 760 tahun ke dalam kalendar Gregorian.

Bersambung > Kalendar Masonic (Bahagian 2)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung dalam blog ini tidak semestinya dianggap sebagai kebenaran mutlak. Sebaliknya, ia adalah satu analisis dan kajian yang seterusnya dikaji oleh anda dengan lebih lanjut. Keputusan terletak di tangan anda.

Template Edit by Urang Ulu | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management